1000km #1 Kristiansand

To our foreign bike-friends: If an English translation of the text here is needed, please see this site. Please feel free to get in touch with us if you do have questions concerning this brevet.

Beskrivelse: Kristiansands skandinaviske 1000km Brevet starter tidlig kveld på UiA i Kristiansand. Løypa går østover til Timeneskrysset før vi svinger nordover langs Rv 41. Først til første kontrollpost i Åmli og deretter til Treungen. Her tar vi stigningene på Fv 358 opp mot Gautefall, Bostrak og kontrollpost nummer 2 i Drangedal. Derfra går veien videre i kupert landskap langs Fv 356 til Porsgrunn der vi har 3. kontrollpost. Nå skal det igjen klatres. Denne gangen på Fv 32 over Siljan til Lågendalen. Her tar vi turen nordover et stykke på Rv40 før vi svinger av i Hvittingfoss mot 4. kontrollpost i Hof. Fra Hof følger vi Rv 35 langs østsiden av Eikeren opp til Hokksund og fra Hokksund går løypa via Skotselvveien og Rv 35 til 5. kontrollpost i Åmot. Deretter Geithusveien videre til Vikersund og deretter Rv 35 igjen mot 6. kontrollpost på Hønefoss.

På Hønefoss tar vi bakkene på Fv 163 østover mot Klekken hotell, men tar av før og kommer forbi Haug kirke og opp Harehaugveien. Slitet mot toppen belønnes med en fantastisk utsikt store deler av indre østland. Vi fortsetter videre på Fv 241 til Jevnaker og deretter på E16 og Fv4 over åsen til Roa på Hadeland. Her følger vi Fv23, «Oppdalslinna» til 7. kontrollpost i Maura og så fortsetter vi østover til Fv 175 som følger Glomma til den 8. og siste kontrollposten i Norge som finnes i Kongsvinger.

Etter 550km i Norge krysses den første landegrensen i det vi tar oss over til söta bror og fortsetter vår 1000km der. På grensen skifter riksveien nummer fra 2 i Norge til 61 i Sverige. Kontrollpostene i Arvika (nr. 9), Årjäng (nr. 10) og Färgelanda (nr. 11) passeres på riksväg 172 sørover mot Vänersborg i sydenden av Väneren. Her finner vi Quality Hotell som er vår 12. kontrollpost. Nå følger vi veien på vestsiden av Göta Kanal hele veien til Göteborg. 900km er nå tilbakelagt idet vi tar oss til ferja som skal ta oss over til vårt 3. land på turen; Danmark. 13. kontrollpost er på båten.

Nå gjenstår bare “sjarmøretappen” som følger danske sykkelveier og Rv40 rett nordover til vår 14. og siste kontrollpost på Skagens Gren. Til slutt følger vi det danskene ynder å kalle ”norskeruten” fra Råbjergvej, langs småveier paralellt med Rv597, til vi kommer til ferjeterminalen i Hirtshals som markerer slutten på vårt skandinaviske eventyr.

Kart og høydeprofil:

Sjekkpunktenes åpne- og lukketider:

LOCATION DISTANCE EARLIEST AND LATEST
Checkpoint: Km from start Km left Km from previous Opening hours Closing hours
Start UiA 0 1000,9 0 19:00 (00:00) 20:00 (01:00)
ESSO Åmli 90,6 910,3 90,6 21:41 (02:41) 01:04 (06:04) +1
Circle K Drangedal 164,5 836,4 73,9 23:51 (04:51) 06:00 (11:00) +1
SHELL Rabbenkroken Porsgrunn 216,5 784,4 52 01:25 (06:25) +1 09:28 (14:28) +1
PiB KIWI Hof 281,1 719,8 64,6 03:25 (08:25) +1 13:44 (18:44) +1
Circle K Åmot 333,4 667,5 52,3 05:02 (10:02) +1 17:12 (22:12) +1
MIX Hønefoss 373,7 627,2 40,3 06:19 (11:19) +1 19:56 (24:56) +1
YX Maura 437 563,9 63,3 08:22 (13:22) +1 00:08 (29:08) +2
Narvesen NSB Kongsvinger 521,6 479,3 84,6 11:12 (16:12) +1 05:48 (34:48) +2
OKQ8 Arvika 597,2 403,7 75,6 13:42 (18:42) +1 10:48 (39:48) +2
Circle K Årjäng 654,1 346,8 57,5 15:44 (20:44) +1 15:44 (44:44) +2
PREEM Färgelanda 763,3 237,6 109,2 19:37 (24:37) +1 01:16 (54:16) +3
Quality Vänersborg 808,2 192,7 44,9 21:14 (26:14) +1 05:12 (58:12) +3
Stena Line Gøteborg 901,3 99,6 93,1 00:33 (29:33) +2 13:20 (66:20) +3
Skagen Kiosk, Skagens gren 946 54,9 44,7 02:09 (31:09) +2 17:09 (70:17) +3
Mål/totalt 1000,9 0 54,9 04:05 (33:05) +2 22:00 (75:00) +3

Tilleggsinformasjon: Breveten starter klokka 19 på kvelden. Det er en grunn til det, og det er at med en snittfart på ca 15km/timen, vil man kunne nå ferjen som går fra Gøteborg til Fredrikshavn klokken 08. Starttidspunktet gir også utenlandske randonneurer som kommer med båt fra Hirtshals en mulighet til å starte uten å måtte overnatte først. Det er derfor lurt å være oppmerksom på hvilke rutetider som gjelder før man legger ut på turen slik at siste lukketid i Hirtshals overholdes. Båten gikk sommeren 2015 med ca 3,5 timers mellomrom døgnet rundt, så om du kommer tidligere, vil det ikke være for lang ventetid. For nordmenn som skal tilbake til Norge, er det også viktig å tenke på at siste båt hvert døgn drar fra Hirtshals kl. 2045. Tiden som brukes på båt regnes med i den totale tiden, men avstanden som tilbakelegges på havet regnes ikke med i den totale distansen.

Starten klokken 19 gir likevel noen utfordringer knyttet til mat og drikke, da det er få muligheter før man har krysset Gautefall og kommer til Bostrak og Drangedal. Det er likevel ikke mange stigninger på strekningen dit, og med noe planlegging bør det gå fint. Liknende utfordringer vil det også være i Sverige, da Rv 172 går gjennom lite befolkede områder. Det anbefales å sjekke muligheter før man legger ut på turen og uansett legge inn et godt stopp i Vänersborg. Det ligger bl.a. en døgnåpen McDonalds sør for Vänersborg. Det anbefales også å bestille seg plass i buffeten på båten over til Fredrikshavn dersom du har mulighet til det.

Trafikkmessig er det ikke store utfordringer før man kommer til Jevnaker i Buskerud. Et strekke på 5-6 kilometer langs E16 over til Roa er svingete og sterkt trafikkert med mye tungtrafikk. Det er ikke sykkelsti på strekningen og veibredden er mindre enn 5,5 meter, så vær forsiktig. Det er også noen korte strekninger langs europaveier der trafikken kan være stor.

Da målet for breveten befinner seg i Hirtshals og ikke i Norge, legges det opp til at deltakere sender en MMS til arrangøren ved målgang. Levering av brevetkort etter gjennomført brevet avtales individuelt.

Det oppfordres til å bruke sykkelstier der disse er tilgjengelige.

Antall høydemeter er automatisk beregnet til ca 10120 for denne breveten. Breveten er ikke syklet som brevet og antall høydemeter er derfor ikke kontrollert.

Det tilbys nedlastbar kartfil i ulike filformater (gpx, tcx, kml, csv).

Finn den som passer for deg på www.ridewithgps.com: Hent kart-/GPS-fil her 

1000km