1000km #2 Kristiansand

To our foreign bike-friends: If you wish to participate in this brevet, the organizer will be happy to provide you with an engligh translation of the information regarding this Brevet. Please feel free to get in touch with us using our mailadress: all-randonneur(at)hotmail.com.

Kristiansands 1000km #2 begynner som alle våre breveter på UiA i Kristiansand. Løypa følger sykkelstier østover til Sørlandssenteret og Kristiansands Dyrepark. Der kommer vi inn på Rv 420 som vi følger til Lillesand, Grimstad og Arendal. Her kommer vi oss gjennom sentrum langs Pollen og på den andre siden finner vi Fv 410 som vi skal følge videre. På Saltrød finner vi det første sjekkpunktet som er KIWI-butikken.

Vi fortsetter videre forbi Eydehavn og tar av mot Holt etter 84 kilometer. Ved Holt følges sykkelstien langs E 18 til avkjøringen til Tvedestrand der løypa går opp til Shell-stasjonen før den går nedover mot E 18 igjen på Lundeslettene. Vi følger E 18 på en bred veiskulder til vi kommer til Gamle Songevei og Fv 11 som går parallelt med E 18. Derfra skal vi over til Akland og videre til Søndeled. I Søndeled tar løypa ytre vei langs Fv 351 til Levang der vi finner andre sjekkpunkt på BEST-stasjonen.

Fra Levang sykles det til Stabbestad der hurtigbåten tar oss de 3 kilometerne det er over til Kragerø. På andre siden tar vi veien gjennom Kragerø til vi kommer til Fv 38 og senere Rv 363. Vi tar da østover og kommer etter hvert inn på Fossingveien og Valleveien. Ved Valle stopper vi for å stemple i SPAR butikken, vårt 3. sjekkpunkt.

Nå skal vi videre til Åby og via sykkelveier og et lite stykke på E 18, kommer vi til Fv 201 og Rv352 som tar oss over Brevikbrua og videre mot «Korketrekkeren» og Langangen. Så følger vi gamle E 18 til Larvik. Vi sykler gjennom Larvik og følger Rv 303 til fjerde sjekkpunkt på SHELL 7-11 Park rett før Sandefjord.

Fra Sandefjord skal vi videre nordøstover via Fv 270 og riksveier med ulike veinumre til vi kommer til Horten. I Horten finnes femte sjekkpunkt på REMA1000 Lystlunden. Vi er nå på det nordøstligste punktet på turen og det er på tide å vende vestover igjen. Turen går nå via Holmestrand, Hvittingfoss og Siljan. En siste kneik og vi kommer til sjette sjekkpunkt på SHELL Risingveien rett før Skien.

Fra SHELL skal vi gjennom Skien og deretter ta fatt på Telemarks kuperte terreng som fører oss til Drangedal, Bostrak og deretter over heia til Treungen og sjekkpunkt nummer 7 på PRIX-butikken.

Nå skal vi følge dalføret sørover til Åmli og Dølemo. Fra Dølemo skal vi over heia til vi kommer til Fv 42 vest for Mykland. Vi skal nå i retning Evje, men allerede ved Vegusdal svinger vi sørover til sjekkpunkt nummer 8 på Engesland handel. Fra Engesland fortsetter vi sørover, men tar av forbi gamle Oggevann stasjon i retning Birkeland. Et stykke sør for den sydligste delen av Oggevann, skal vi ta av mot Erkleiv og Ålefjær. Fra Ålefjær skal vi tilbake mot Kristiansand, men tar med oss sjekkpunkt nummer 9 på Joker Justvik.

Den østlige sløyfen er nå ferdig og det er klart for den vestlige sløyfen. Løypa går nå gjennom Kristiansand og vestover forbi Brennåsen til Søgne. Fra Søgne skal vi følge sykkelrute nummer to til Ålo, Tregde og Mandal. Vi tar gjennom Mandal og kommer til Sjøsanden camping som er sjekkpunkt nummer 10.

Vi fortsetter gjennom Hogganvik, sykler langs E 39 til Linedesnes og tar så sørover til det ellevte sjekkpunktet på Lindesnes fyr. Vi må så tilbake til Spangereid der vi følger Fv 401 over heia til Rosfjord. Fv 43 tar oss til Farsund og ytre vei til Vanse. Deretter skal vi til vårt andre fyr og tolvte sjekkpunkt på Lista Fyr.

Kysten forlates i det vi vender nordover forbi Åpta. Etter en stund kommer vi til E 39 som krysses. Vi følger østsiden av Fedafjorden til Kvinesdal og fra Kvinesdal skal vi til opp dalen til Kvinlog og det trettende sjekkpunktet.

Nå skal vi ta fatt på et kupert terreng som tar oss til Eiken og Sveindal før vi kommer til Evje. På YX’en skal det stemples for 14. gang. En siste kneik opp Fv 42 mot Arendal og det er bare å trille ned til Vegusdal for andre gang på denne turen. Vi skal nå igjen sørover, men tar av motsatt vei fra sist gang vi var her og sykler mot Senumstad bru og Rv41. Her tar vi av mot Birkeland og finner der det 15. sjekkpunktet. Det tas på KIWI-butikken eller BEST-stasjonen før vi tar fatt på det siste strekket ned til Kristiansand og målgang på UiA.

Kart og høydeprofiler:

Sløyfe 1:

Sløyfe 2:

Sjekkpunktenes åpne- og lukketider:

1000km #2 Kristiansand (Start kl 07:00)
STED DISTANSER ÅPNINGSTIDER
Sjekkpunkt Km fra start Km igjen Km fra forrige Tidligste passering Seneste passering
Start UiA 0 1006,8 0 07:00 (00:00) 08:00 (01:00)
KIWI Saltrød 78,8 928 78,8 09:09 (02:09) 12:16 (05:16)
BEST Levang 144,2 862,6 65,4 11:14 (04:14) 16:36 (09:36)
SPAR Sjøboden Valle 179,5 827,3 35,3 12:16 (05:16) 18:58 (11:58)
SHELL 7-11 Park Sandefjord 251,7 755,1 72,2 14:30 (07:30) 23:48 (16.48)
REMA 1000 Lystlunden Horten 294,6 712,2 42,9 15:12 (07:12) 02:38 (19:38) +1
SHELL Risingveien Skien 381,1 625,7 86,5 18:32 (11:32) 08:24 (25:24) +1
COOP PRIX Treungen 479,5 527,3 98,4 21:47 (14:47) 14.58 (31:58) +1
Engesland Handel, Engesland 559,8 447 80,3 00:28 (17:28) +1 20:20 (37:20) +1
Joker Justvik 606,8 400 47 02:30 (19:30) +1 23:37 (40:37) +1
Sjøsanden Mandal 670 336,8 63,2 04:18 (21:18) +1 05:08 (46:08) +2
Lindesnes Fyr 712,7 294,7 42,7 05:50 (22:50) +1 08:53 (49:53) +2
Lista Fyr 775,9 230,9 63,2 08:05 (25:05) +1 14:24 (55.24) +2
COOP Marked Kvinlog 852,9 153,9 77 10:50 (27.50) +1 21:08 (62:08) +2
YX Evje 918,4 88,4 65,5 13:10 (30:10) +1 02:52 (67:52) +3
BEST Birkeland 975,7 31,1 57,3 15:14 (32:14) +1 07:54 (72:54) +3
Mål/totalt 1006,8 0 31,1 16:05 (33:05) +1 10:00 (75:00) +3

Tilleggsinformasjon: Turen østover går langs relativt lite trafikkerte veier. Først på Lundeslettene øst for Tvedestrand kommer løypa inn på E 18. Veiskulderen her er likevel så bred og veistrekningen så oversiktlig at det ikke bør by på problemer. Ved Stabbestad er løypa lagt via hurtigbåt til Kragerø. Det oppfordres til å sjekke rutetider på Fjordbåt Kragerø. Priser finnes på samme side. Per september 2016 kostet kryssingen 45,- per person og 20,- per sykkel.

Etter Åby kommer løypa igjen inn på E 18 i 1,8km. Her er veien uten skikkelig veiskulder, så vær forsiktig. Videre østover passeres «Korketrekkeren» rett før Langangen. Frem til Horten er det lite bakker å snakke om. Etter Horten endrer dette seg. Fra Lågendalen til Treungen må det forberedes på kupert terreng.

Løypa er lagt opp med to sløyfer og etter ca 600km er man igjen tilbake i Kristiansand. Det gir muligheter for å skifte tøy og etterfylle med det man måtte ha behov for. Det er også mulighet forå få seg noe søvn.

På den vestlige løypa, skal vi først til Mandal. Etter Mandal går løypa ut på E39 til Vigeland. Strekningen er trafikkert, men relativt oversiktlig. Fra Spangereid må det sykles til sjekkpunktet på Lindesnes fyr og så samme vei tilbake. På vei ut mot Farsud er det flere tunneler. Det går sykkelveier på utsiden av alle. Ute på Listalandet og videre mot Åpta er det mange småveier. Mange av dem begynner som asfalterte veier, men går over til å bli grusveier underveis. Løypa som er valgt er asfaltert. Innover forbi Kvinesdal kommer løypa igjen inn i kupert terreng som ikke gir seg før man har passert bakkene etter Evje.

Matmessig er det enklest å finne steder å kjøpe mat langs kysten. Innover i landet, spesielt mellom Horten og Drangedal og Kvinesdal til Birkeland, er mulighetene færre. Det anbefales å ta de mulighetene man får enroute.

Det oppfordres til å bruke sykkelstier der disse er tilgjengelige.

Antall høydemeter er automatisk beregnet til ca 10120 for denne breveten. Breveten er ikke syklet som brevet og antall høydemeter er derfor ikke kontrollert.

Det tilbys nedlastbare GPS-filer til sykkelcomputeren din:

Sløyfe 1: https://ridewithgps.com/routes/15201835

Sløyfe 2: https://ridewithgps.com/routes/16183338

1000km